Često postavljena pitanja

Dekarbonizacija motora ili čišćenje motora sa unutrašnjim sagorevanjem vodonikom i kiseonikom gasom - tehnologija je savremenog doba, pa je potpuno razumljivo da postoje različita pitanja i da se ne mogu uvek naći adekvatni odgovori. Mi ćemo pokušati da na profesionalno i naučno utemeljen način odgovorimo na sve nedoumice u vezi procesa dekarbonizacije motora SUS i prikažemo sve koristi koje postupak donosi. Upozoravamo da je H2E® sistem zaštićena tehnologija za proizvodnju H2E® (vodonik i kiseonik) gasa ponovljivog kvaliteta, koji se dobija: zaštićenom tehnologijom regulacije proizvodnosti, patentiranom konstrukcijom ćelije za elektrolizu vode, namenski razvijenom "elektronikom" i softverom kako bi se patentirani postupak mogao sprovesti...

  • Šta znači reč DEKARBONIZACIJA (H2E tretman)?

    H2E tretman motora (dekarbonizacija) je postupak/proces ubrizgavanja određene količine H2E gasa u usis vazduha motora, koji radi u zadanom režimu, sa ciljem podsticanja atmosfere u kompresionom prostoru i izduvnom sistemu u kojoj dolazi do razgradnje ugljeničnih naslaga u kompresionom prostoru i izduvnom sistemu.
    Izraz dekarbonizacija potiče iz engleskog jezika (ugljenik = carbon) i predstavlja negaciju karbonizacije označenu kroz složenicu DE-CARBONIS(Z)ATION. Pravilniji izraz na našem jeziku bio bi RAZUGLJENIČAVANJE. Takođe, u engleskom jeziku je prisutan naziv za dekarbonizaciju Carbon Cleaning, koji bi se na naš jezik mogao prevesti kao čišćenje ugljenika - gareži.

  • Prvo se u kontrolni panel (android aplikacija) unose svi bitni parametri vozila. Zatim, algoritam proračunava najoptimalniji režim rada uređaja za najbolji efekat čišćenja spram prethodnih iskustava na sličnim vozilima. Zatim se uključi motor i pokrene proizvodnja određene količine i kvaliteta gasa koji se meša sa vazduhom u usisnoj grani, prolazi kroz cilindar i izduvni sistem, gde većim delom učestvuje u sagorevanju. Vodonik se na tom putu posredstvom visoke temperature vezuje za ugljenik i na taj način tokom dvadesetak hiljada sagorevanja, koliko traje prosečan tretman, razgrađuje tvrdokorne naslage ugljenika.

  • Bezbednost i efikasnost H2E dekarbonizacije potvrđeni su od strane relevantnih institucija. Povremeno tretiranje motora H2E gasom u okviru proverenih parametara (količina H2E gasa, trajanje postupka i režim rada motora tokom postupka) nikako ne može biti štetno za motor. Bezbednost i efikasnost potvrđeni su od strane relevantnih institucija.
    H2E tretman može samo pozitivno uticati na radni vek motora SUS. Uz redovan preventivan tretman tokom eksploatacije vozila zadržavaju se performanse, tako da motor koji bi inače otkazao i dalje radi bez problema. Redovnim tretmanima motor biva zaštićen od nakupljanja gareži, pošto inicijalne naslage inače podstiču lošije sagorevanje i veću dimnost. Redovno čišćenje još pozitivnije utiče na radni vek periferija motora (DPF, katalizator, turbina, EGR i preko njega usisna grana) u odnosu na sam kompresioni prostor.

  • Efekti dekarbonizacije generalno zavise od vrste, tipa i stanja motora na kojem se primenjuje, ali i tehnologije kojom se proizvodi gas i provodi ceo postupak. H2E tehnologijom se izvlači maksimum iz povremenog tretiranja svih motora SUS vodonik i kiseonik gasom, bez obzira na tip motora i vrstu pogonskog goriva (dizel, benzin, TNG).
    Parametri koji utiču na kvalitet tretmana svakog zadanog vozila (trajanje tretmana, režim rada motora, količina i kvalitet gasa) su u napred optimizovani spram povratnih informacija od strane vlasnika sličnih vozila, servisa koji su postupak provodili i referentnih laboratorija/institucija za ispitivanje motora vozila.
    Zahvaljujući patentiranom postupku proizvodnje gasa ponovljivog kvaliteta klijenti servisa koji primenjuju H2E tehnologiju nemaju razlog za brigu. Neophodno je samo da operater prati upustva za primenu tehnologije i efekti će biti vrlo slični kao kod ostalih zadovoljnih klijenata, jer su svi bitini parametri optimizovani spram iskustava u radu sa nekim od sličnih vozilima.

  • H2E Dekarbonizacija se može uraditi na svim tipovima motora bez obzira na vrstu pogonskog goriva.
    Efekti/isplativost H2E dekarbonizacije zavise od vrste, tipa i stanja zadanog vozila. Svakim tretmanom motor se vraća bliže fabričkom stanju. Kod nekih motora to podrazumeva povrat izgubljenih performansi/efikanosti pa se tretman isplati kroz ugođaj u vožnji ili manju potrošnju goriva. Kod nekih se svakim tretmanom povećava pouzdanost, odlaže generalni remont ili otkaz skupih periferija motora pa se investicija u povremen tretman na taj način višestruko isplaćuje…

  • H2E dekarbonizacija ne može oštetiti dizne.
    Za razliku od hemijskih aditiva koji se mešaju sa gorivom, H2E gas meša se sa vazduhom (ne prodire u unutrašnjost dizne).
    Kod motora sa direktnim ubrizgavanjem goriva u cilindar, H2E razlaže naslage na “čelu dizne”, što će potom pozitivno uticati na pravilno ubrizgavanje.
    Na dizne koje se nalaze pre usisnih ventila H2E gas ne utiče direktno, jer je za vezivanje vodonika i ugljenika potrebna visoka temperatura/pritisak. Pozitivan efekat kod svih vrsta motora je preventivan jer se nakon tretmana značajno smanjuje sirova emisija izduvnih gasova i čestica koje preko EGRa prljaju usisnu granu pa samim tim i dizne.
    Napomena: Često se dešava da serviseri dijagnostikom očitavaju nepravilan rad dizni (korekcija ubrzgavanja po cilindrima vam dozvoljenih parametara) a da je suština problema u zaprljanom “čelu dizne” ili komori za sagorevanje. U svakom slučaju poželjno je uraditi tretman pre nego što se pristupi zameni ili remontu dizni jer:
    - Postoji šansa da se korekcija vrati u normalne okvire
    - Značajno će se smanjiti/omekšati tvrdokorne naslage ugljenika koje otežavaju demontažu ukoliko je ona ipak potrbna
    - Nove/remontovane dizne će se manje prljati...

  • Ne, H2E dekarbonizacija može samo vratiti izgubljene performanse motora pa tako i kompresiju.
    Naslage ugljenika mogu samo da ometaju pravilno zaptivanje. Klipni prstenovi projektovani su tako da ih pritisak (kompresija) potiskuje uz zidove cilindara. Njihovo uklanjanje može samo dovesti do povećanja kompresije.
    Napomena: H2E dekarbonizacija predviđena je kao preventivan servis kompresionog prostora i izduvne grane. Servis koji provodi tretman dužan je da pre samog tretmana utvrdi stanje motora. Iskusnijim serviserima H2E tehnologija omogućava da se na svoju odgovornost upuste u otklanjanje određenih kvarova.

  • Ne, dekarbonizacija ne može očistiti usisnu granu. H2E dekarbonizacija preventivno deluje na značajno sporije nakupljanje naslaga uzrokovanih emisijom izduvnih gasova. Naučno je dokazano značajno smanjenje sirove emisije izduvnih gasova nakon H2E tretmana.
    Tokom H2E tretmana vodonik se sa naslagama tvrdokornog ugljenika veže isključivo posredstvom visoke temperature koja je posledica normalnog rada motora. To znači da direktna razgradnja naslaga kreće od sedišta usisnog ventila (nakon usisne grane).
    Veći deo H2E (vodonik i kiseonik) gasa sagoreva na samom početku redovnog paljenja smaše vazduha i goriva, pretvara se u pregrejanu vodenu paru i dobijamo efekat “paročišćenja” cilindra i izduvnog sistema. Manji deo pregrejane vodene pare i H2E gasa sa izduvnim gasovima u zavisnosti od režima rada motora za vreme tretmana dolazi u konakt sa EGR ventilom i pozitivno utiče na njega. Često se u praksi dešava da se nakon H2E tretmana isključi greška koja ukazuje na neispravnost EGR ventila, ali se ne može reći da je isti očišćen, već samo odglavnjen. U svakom slučaju samo jedan H2E tretman značajno odlaže trenutak kada će biti potrebno mehaničko čišćenje EGR ventila i usisne grane. Ako je vreme za mehaničko čišćenje već došlo onda će H2E tretman neposredno pre ili posle mehaničkog čišćenja značajno prolongirati sledeće. Kada se H2E tretman redovno primenjuje postoji velika verovatnoća da nikad ne dođe do problema sa usisnom granom i EGRom.
    Naslage u usisnoj grani veliki su problem za pravilan rad motora. Novije generacije motora poseduju razne sisteme koji u usisnu granu vraćaju izduvne gasove i uljne pare. To je svrha EGR ventila (Exhaust gas recirculation valve), koji izduvne gasove iz izduvne grane vraća u usisnu granu i samim time omogućava motoru bolju ekološku efikasnost, ali i lakše zagrevanje usisnog vazduha, radi boljeg sagorevanja prilikom startovanja i pokretanja motora u prvih nekoliko minuta rada.
    Proizvođači vozila su EGR uveli radi zadovoljenja strogih ekoloških normi (NOx). Deo izduvnih gasova se u određenim režimima rada motora reciklira/vraća u usisnu granu motora, a samim time osim usine grane prlja se i sam cilindar.

  • Nakon H2E dekarbonizacije nije potrebno raditi mali servis (zamenu filtera i ulja).
    Direktan uticaj H2E dekarbonizacije moguć je samo preko izduvnih gasova koji prodiru u karterski prosotor i mešaju se sa karterskim gasovima. Izduvni gasovi za vreme tretmana su različiti u odnosu na normalan rad motora, ali je njihovo razmatranje bili oni 100% bolji ili lošiji zanemariv jer unutar jednog servisnog intervala prosečnog automobila postupak traje oko 0,25% vremena i to u rasterećenom režimu rada motora.
    Indirektan uticaj H2E dekarbonizacije daleko je važniji jer su ispitivanja relevatnih institucija potvrdila da se sirova emisija štetnih izduvnih gasova (nuspordukti sagorevanja pre katalizatora i filtera čestica) značajno smanjuje. Manje štetnih gasova i čestica prodire u karterski prostor i meša se sa karterskim gasovima i motornim uljem. Ovo je ujedno i objašnjenje za dokazano bolje stanje motornog ulja tokom servisnog intervala kod vozila na kojima je primenjena H2E dekarbonizacija.
    Redovnim tretiranjem motora H2E gasom smanjujemo nakupljanje uljnog taloga u karteru, uljnim magistralama i uljnim vodovima jer upravo povećana emisija izduvnih gasova, odnosno loše sagorevanje goriva uzrok istog. Nekvalitetno sagorevanja goriva povećava količinu štetnih čestica koje se zadržavaju na stublinama cilindra, uljni prstenovi (uljne karike) ih prilikom kretanja klipa povlače u karterski prostor motora, a uljna pumpa ih distribuira kroz ceo uljni sistem.

  • Prema iskustvima naših klijenata, da, ali odgovor na ovo pitanje zapravo zavisi od mnogih faktora kod svakog klijenta i automobila pojedinačno.
    Efikasnost motora vremenom (u zavisnosti od tipa motora, održavanja i uslova eksploatacije generalno) polako ali sigurno opada. Naslage na motoru diretno utiču na pravilnu izmenu radne materije (protok vazduha, gorive smeše i izduvnih gasova), kao i na kvalitet ubrizgavanja goriva kod motora sa direktnim ubrizgavanjem. Indirektne posledice na rad motora počevši od pravilnog odvođenja toplote, povećanog trenja, smanjene zapremine kompresionog prostora, slabijeg dihtovanja ventila i sl. teško je precizno pobrojati.
    Povratne informacije nakon dekarbonizacije koje se ogledaju na prvom mestu u značajnom smanjenju štetnih izduvnih gasova (CO, HC, NOx...), jednostavnom analizom jasno ukazuju na vraćanje efikasnosti bliže fabričkim parametrima. Smanjenje potrošnje je stoga logična posledica veće efikasnosti motora, ali između njih se nalazi mnogo promenjivih faktora, počevši od stila vožnje, koji je prirodno agresivniji kada automobil kao što sami klijenti kažu “bolje ide”.
    Većina anketiranih klijenenata H2E tretmana prijavila je smanje potrošnje od 8% ili više, ali precizno merenje potrošnje dosta je diskutabilno. Kad tome dodamo da je još teže ponoviti uslove dva testa, ulazimo u začaran krug koji poznaju svi koji su pokušali da precizno izmere potrošnju… Iz tog razloga teško je garantovati i projektovati ovaj rezultat, ali je potpuno logično da se potrošnja i performanse vrate bliže fabričkim.

  • Tretman možete ponoviti kad god procenite da je to potrebno, jer postupak dekarbonizacije ne šteti motoru. Naprotiv! Imajući u vidu da se ovim postupkom uklanja čađ iz motora automobila (koja će se tokom vremena svakako ponovo nakupljati) - odluka o intervalu ponavljanja ovog postupka prepuštena je isključivo vlasniku vozila.
    U zavisnosti od pređene kilometraže, kao i količine nakupljene čađi, postupak se može ponoviti i nedugo nakon prvog puta, radi postizanja učinkovitijeg efekta. Sa druge strane, postupak može i da se uradi jednom i više nikada ne ponovi.
    No, kako smo se i sami uverili u rezultate ovog postupka - prema našim istraživanjima, ponavljanje je potrebno u određenom intervalu, u zavisnosti od tipa motora. Taj interval je kod dizel motora oko 10.000km, kod benzinskih motora oko 20.000km, dok je kod motora koji za pogon koriste TNG ili CNG oko 30.000km idealna kilometraža da se tretman ponovi.
    U zavisnosti od toga koliko je naslaga čađi bilo u motoru, neki klijenti su se opredelili da drugi tretman urade i ubrzo nakon prvog i tada su primetili značajnu razliku u radu automobila. Sa druge strane, dekarbonizaciju možete planirati (na primer) jednom godišnje i na taj način se kontinuirano oslobađati naslaga iz motora.

  • Može, čak se za ovaj tip dizel motora ona posebno i preporučuje.
    Uzimajući u obzir i to da su vozila sa mehaničkim pumpama visokog pritiska poprilično stara i prešla puno kilometara, čak je vrlo preporučljivo uraditi tretman kako bi se motor osvežio. Osvežavanje motora ovde pominjemo u smislu oslobađanja od naslaga koje su se godinama taložile na izduvnoj grani, sedištima ventila i drugim delovima motora.

  • Ne, nusprodukt vezivanja vodonika i ugljenika je u gasovitom stanju i kao takav ne zadržava se u katalizatoru i filteru čestica.
    Posredstvom visoke temperature koja je posledica normalnog rada motora deo vodonika iz H2E gasa veže sa ugljenikom i pretvara u ugljovodonik. Ugljovodinik je takođe gas koji ne može nikako da se zadrži u katalizatoru i filteru čestica.
    Kao nusprodukt nakon sagorevanja smeše vazduha, goriva i H2E® gasa izlazi i pregrejana vodena para čija količina se za vreme dekarbonizacije značajno povećava, koja povećava vlažnost izduvnih gasova, čime dolazi do otapanja naslaga čađi, gareži i ugljenika u izduvnom bloku, izduvnoj grani i periferijama poput EGR ventila, katalizatora, DP filtera i ostalih delova izduvnog sistema, kao što su senzori diferencijalnog pritiska, lambda sonde...

  • Odgovor je apsolutno NE.
    Same komponente motora na svojoj površini sadrže vlagu iz okolnog vazduha koja, prilikom naglog zagrevanja, usled pokretanja i rada motora se pretvara u kondenzat. Dolazi, naime, do velike razlike u temperaturama između radnih elemenata motora i samog okolnog vazduha koji ih okružuje, čime se stvara kondenzat, koji nakon potpunog zagrevanja motora isparava.
    Ova pojava je naročito primetna kada se motor startuje zimi, tako da sa sigurnošću možemo reći da dekarbonizacija motora ne može da dovede do korozije motora, jer su sami delovi i komponente projektovani i izrađeni tako da ne korodiraju. Sama vlaga se može pojaviti u svakom trenutku u određenim delovima motora, pa čak i goriva, a da to ni na koji način ne utiče na performanse vozila i/ili koroziju određenih komponenti motora.

  • Sa H2E dekarbonizacijom, ovakva opasnost ne postoji.
    Naime, interkuler nema doticaja sa izduvnim gasovima, kao ni kompresorski deo turbine. Turbinski deo turbine je deo izduvnog sistema u kojem, pri pravilnom postupku dekarbonizacije, ne postoji mogućnost da se čestice čađi zadrže nakon tretmana.
    Pri pravilnom postupku sa adekvatnom količinom i kvalitetom gasa kao aditiva u procesu sagorevanja osnovnog goriva - naslage se pretvaraju u gasovito stanje, te pravilan postupak dekarbonizacije deluje pozitivno na ceo izduvni sistem. Direktno - tako što se H2E gas se veže sa ugljeničnim naslagama, a indirektno tako što nakon tretmana značajno opada emisija čestica koje prljaju turbinu, jer u samom kompresionom prostoru H2E gas isključivo počinje da reaguje, odnosno da vezuje čestice čađi, gareži i ugljenika na visokim temperaturama i prilikom sagorevanja, te se zato čitav proces dešava u komori za sagorevanje. Stoga, nema vraćanja vodonika u usisnu granu motora.
    Nusprodukt nakon sagorevanja u samom kompresionom prostoru je pregrejana vodena para, koja povećava vlažnost izduvnih gasova, čime dolazi do otapanja naslaga čađi, gareži i ugljenika iz same turbine, geometrije, lopatica, kućišta, rasteretnog ventila. Iindirektno - nakon tretmana značajno opada emisija čestica koje prljaju turbinu i dinamične i statične elemente koji je sačinjavaju.
    Uspešnost postupka može se primetiti kroz moćna ubrzanja, oštra međuubrzanja, agresivniji odziv na gas, veću krajnju brzinu, mirniji i tiši rad motora, manje vibracije, lakši prvi jutarnji start, manji smrad izduvnih gasova u kabini vozila, nižu potrošnju, duži radni vek komponenti motora, duži servisni interval, niže troškove ekploatacije. U slučajevima motora koji su bili više zaprljani ovi pozitivni efekti će biti još izraženiji, a šta je sve izašlo iz motora videće se i prilikom kratke turaže auta - odmah nakon tretmana.

  • Ovde imamo preporuku iz iskustva jednog od naših distributera...
    Nakon samog procesa dekarbonizacije, potrebno je da se automobil izveze na otvoreni put i da se u “cugu” pređe 10-12km kako bi došlo do izbacivanja otopljenih elemenata gareži, čađi i naslaga ugljenika iz celokupnog izduvnog sistema, turbine, EGR ventila, uključujući tu i izduvnu granu, katalizator, srednji i zadnji lonac, kao i DPF/FAP filtera kod novijih dizel agregata.
    Preporučljivo je da vožnja tih 10-12km bude u jednom radnom ciklusu, kako bi motor postigao radnu temperaturu i ostvario optimalno zaptivanje i efikasno sagorevanje, ali kako bi isto tako došlo i do potpunog izbacivanja otopljene-otkravljene gareži, čađi i naslaga ugljenika iz svih elemenata izduvnog bloka. Samim time kompresioni deo motora i izduvni blok postaju znatno čistiji nakon tretmana i vožnje.

  • Čišćenje motora H2E gasom definitivno je najefikasnija i najbezbednija metoda čišćenja. Odgovor na pitanje zašto smo toliko čekali na nju leži u samoj prirodi elektrolize vode. Elektroliza je, naime, poprilično nestabilan proces, a elektrolizer je samo na izgled jednostavan uređaj.
    Takođe, produkt klasične elektrolize veoma je nestabilan i promenjiv, kao i uslovi u kojima je uređaj izložen. Pored toga, veoma je osetljiv na brojne faktore: napon i temperaturne promene, atmosferske uticaje, poput vazdušnog pritiska, vlažnosti vazduha i nadmorske visine na kojoj se mašina nalazi.
    Inženjeri firme Hybrid Power System razvili su elektrolizer, napajanje i upravljanje (kompletan sistem), koji u velikoj meri eliminišu sve spoljne uticaje poput temperature, pritiska i vlažnosti vazduha, kao i nadmorske visine na kojoj se mašina nalazi.
    Na ovaj način dobili su/smo vodonik i kiseonik gas ponovljivog kvaliteta, te ga nazvali H2E®. Na temelju ove tehnologije sada je moguće očekivati uvek isti kvalitet dekarbonizacije, bez obzira na atmosferske uticaje, stanje gradske elektro mreže i trenutno stanje elektrolizera.

  • Ono što mi svakom klijentu nudimo je H2E® gas ponovljivog kvaliteta, što u praksi znači da je kvalitet gasa isti u svim atmosferskim uslovima, bez obzira na spoljne parametre poput temperature, atmosferskog pritiska, vlažnosti vazduha ili nadmorske visine na kojoj se tretman obavlja.
    Zahvaljujući tome - H2E mašina uvek daje isti kvalitet, s tim da se količina H2E gasa prilagođava svakom vozilu pojedinačno na osnovu algoritma aplikacije. Takođe ovo je prva IoT mašina ove vrste u svetu, koja generiše bazu podataka sa povratnim informacijama od korisnika.
    Krajnji cilj je da se rezultati mogu projektovati jer jedino H2E tehnologija omogućava ponovljive parametre elektrolize, bez obzira na atmosferske uslove i kvalitet elektromreže na koju je mašina priključena, kao i na trenutne uslove u samom elektrolizeru.
    Uz ponovljiv kvalitet aditiva (H2E gasa) i parametre samog procesa čišćenja motora možete biti apsolutno sigurni da dobijate najbolju moguću uslugu koja je u ovom trenutku raspoloživa na svetskom tržištu Dekarbonizacije motora. Naš princip rada je “ključ u ruke”, a naša deviza beskopromisan kvalitet u svemu što radimo. Dekarbonizacija nije za svako vozilo i isto tako svaki vlasnik vozila nije klijent za dekarbonizaciju.

  • Ono što mi svakom klijentu nudimo je H2E® gas ponovljivog kvaliteta, što u praksi znači da je kvalitet gasa isti u svim atmosferskim uslovima, bez obzira na spoljne parametre poput temperature, atmosferskog pritiska, vlažnosti vazduha ili nadmorske visine na kojoj se tretman obavlja.
    Zahvaljujući tome - H2E mašina uvek daje isti kvalitet, s tim da se količina H2E gasa prilagođava svakom vozilu pojedinačno na osnovu algoritma aplikacije. Takođe ovo je prva IoT mašina ove vrste u svetu, koja generiše bazu podataka sa povratnim informacijama od korisnika.
    Krajnji cilj je da se rezultati mogu projektovati jer jedino H2E tehnologija omogućava ponovljive parametre elektrolize, bez obzira na atmosferske uslove i kvalitet elektromreže na koju je mašina priključena, kao i na trenutne uslove u samom elektrolizeru.
    Uz ponovljiv kvalitet aditiva (H2E gasa) i parametre samog procesa čišćenja motora možete biti apsolutno sigurni da dobijate najbolju moguću uslugu koja je u ovom trenutku raspoloživa na svetskom tržištu Dekarbonizacije motora. Naš princip rada je “ključ u ruke”, a naša deviza beskopromisan kvalitet u svemu što radimo. Dekarbonizacija nije za svako vozilo i isto tako svaki vlasnik vozila nije klijent za dekarbonizaciju.

Svedočenja naših klijenata:

M. Tasovac

Mercedes C220 CDI automatik

Od starijeg gospodina kupio sam auto koji je bio totalno zagušen... Maskimalna brzina na auto putu bila je 160 km/h, nakon 800km sa gasom do poda (kad god bi se za to stekli uslovi) - maksimalna brzina je porasla na 180 km/h… Zatim sam uradio H2E dekarbonizaciju i makismalna brzina porasla na 210 km/h. Odziv na gas je bio puno bolji, promena stepena prenosa bila je gotovo neprimetna i odvijala se na nižim obrtajima.

Marko Mrđan

VW Passat 2.0 TDI 170ks DSG

Od Štokholma do Novog Sada sa “ulenjenim autom”, koji je pre toga dugo vožen samo u gradu, performanse su bile OK, ali na moje veliko iznenađenje nakon tretmana pri brzini od 60 km/h - menjač je sam birao šestu brzinu, dok je pre tretmana bio u četvrtoj.